|
Program Rozwoju Szkoły
"Szkoła - miejscem dobrych relacji międzyludzkich, w których dziecko czerpie radość uczenia się''
Program Rozwoju Publicznej Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Pocierzynie na lata 2004/05 - 2008/09
Program wprowadzony do realizacji decyzją dyrektora szkoły z dn.30.09.2004 po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną. Pocierzyn, dn. 30 września 2004r.
I. WIZJA SZKOŁY: NASZ ABSOLWENT: 1. Świadomie pełni odpowiednie funkcje w rodzinie i społeczeństwie. 2. Ma pozytywny sposób patrzenia na świat. 3. Właściwie reaguje na różnorodne sytuacje życiowe. 4. Wykorzystuje wiedzę w praktycznym działaniu. 5. Jest ciekawy świata i pogłębia swoją wiedzę stosując różnorodne źródła informacji. 6. Jest świadomym obywatelem i patriotą. 7. Umie dbać o zdrowie własne i innych ludzi. 8. Szanuje środowisko przyrodnicze.
II. MISJA SZKOŁY: NASZ UCZEŃ JEST:
1. Motywowany do aktywności społecznej. 2. Wzmacniany pozytywnie w swoich działaniach. 3. Angażowany w rozwiązywanie różnych sytuacji życiowych. 4. Wdrażany do wykorzystywania wiedzy w praktycznym działaniu. 5. Stymulowany do poznawania świata i pogłębiania wiedzy. 6. Rozbudzany do rozwijania więzi narodowych. 7. Zachęcany do stosowania właściwych nawyków zdrowotnych. 8. Wdrażany do poszanowania środowiska przyrodniczego.
III. TWÓRCY PROGRAMU: Program rozwoju szkoły został opracowany na podstawie materiałów wypracowanych podczas zajęć warsztatowych prowadzonych przez dyrektora szkoły z udziałem Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego, Rady Pedagogicznej i pracowników obsługi. Program rozwoju szkoły został opracowany na podstawie: 1. standardów wewnętrznych i zewnętrznych jakości pracy szkoły, 2. wyników bieżącego mierzenia jakości pracy szkoły: - ankiety, - dyskusje, - obserwacje, - analiza dokumentów, - wywiad. 3. raportu z mierzenia jakości pracy szkoły z 2001 r.
IV. KIERUNKI ROZWOJU: 1. Podniesienie jakości pracy szkoły z uwzględnieniem potrzeb jej klientów. 2. Stworzenie warunków wszechstronnego rozwoju każdemu uczniowi i umożliwienie mu osiągnięcia sukcesu. 3. Promocja osiągnięć szkoły i współpraca ze środowiskiem. V. OBSZARY PRACY SZKOŁY: 1. Organizacja i zarządzanie a) baza szkoły, b) kadra pedagogiczna, c) pracownicy szkoły, d) rodzice, e) społeczność lokalna. 2. Opieka i wychowanie. 3. Kształcenie.
VI. CELE STRATEGICZNE: 1. Podniesienie wyników sprawdzianu zewnętrznego. 2. Wyrównywanie szans dzieci z deficytami rozwojowymi w stosunku do dzieci realizujących programy szkoły morowej. 3. Rozwijanie umiejętności efektywnego wykorzystywania czasu na naukę uczniów. 4. Stworzenie warunków do rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów. 5. Dążenie do coraz skuteczniejszego werbalnego i niewerbalnego komunikowania się uczniów. 6. Dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów. 7. Rozwijanie samorządności wśród uczniów. 8. Wnikliwe rozpoznanie środowiska rodzinnego dziecka. 9. Wyposażenie szkoły w nowoczesne środki dydaktyczne, w tym sprzęt komputerowy. 10. Wdrażanie wszystkich nauczycieli do wykorzystywania technologii informacyjnej w pracy z uczniami. 11. Angażowanie rodziców w życie szkoły. 12. Angażowanie wszystkich pracowników w życie szkoły.
VII. CELE SZCZEGÓŁOWE: Ad.1. - doskonalenie wiadomości i umiejętności badanych na sprawdzianie w czasie zajęć z różnych przedmiotów - stosowanie aktywnych metod nauczania - uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych - poznawanie i stosowanie technik skutecznego uczenia się - stosowanie ćwiczeń śródlekcyjnych - kinezjoterapia - wdrażanie do pracy samodzielnej ucznia w domu - wspieranie rodziców w pomocy dzieciom w nauce - współodpowiedzialność wszystkich nauczycieli uczących za wyniki sprawdzianu zewnętrznego.
Ad.2. - dostosowanie warunków do prowadzenia zajęć zgodnie z indywidualnymi potrzebami i możliwościami ucznia - doskonalenie nauczycieli w pracy z dzieckiem o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
Ad.3. - przeprowadzenie lekcji na temat efektywnego wykorzystania czasu - stosowanie nowoczesnych technik uczenia się.
Ad.4. - wzbogacanie oferty zajęć pozalekcyjnych zgodnie z potrzebami uczniów - organizowanie konkursów przedmiotowych szkolnych - angażowanie uczniów do udziału w konkursach pozaszkolnych - prezentowanie sukcesów uczniów na forum szkoły i poza szkołą - uczeń jest dostrzegany jako jednostka.
Ad.5. - wdrażanie do stosowania form grzecznościowych - uświadamianie wieloznaczności gestów i mimiki w życiu - ukazywanie pozytywnych stron mediacji w stosunkach międzyludzkich - eliminowanie agresji słownej i fizycznej - pokazywanie skutecznych metod rozwiązywania problemów.
Ad.6. - wskazywanie pozytywnych wzorców - organizowanie wycieczek - przyjmowanie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
Ad.7. - stwarzanie możliwości do przejawiania i zgłaszania inicjatyw - współudział w organizowaniu uroczystości szkolnych - umożliwianie uczniom prawa głosu w różnych sytuacjach - potrafią wytyczać kierunki rozwoju szkoły - decydowanie i przyjmowanie odpowiedzialności za podejmowane działania.
Ad.8. - zorganizowanie wizyt domowych pedagoga i wychowawców klas - pomoc w szukaniu przyczyn powstających problemów wychowawczych w rodzinie dziecka - pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych w rodzinie dziecka.
Ad.9. - pracownia komputerowa jest nowocześnie wyposażona - wyposażenie pracowni w nowoczesne środki dydaktyczne zgodnie z programami nauczania.
Ad.10. - przeszkolenie nauczycieli w praktycznym wykorzystywaniu technologii informacyjnej - stworzenie biblioteki dyskietek, DVD - CD-ROM.
Ad.11. - udział rodziców w życiu klasy (poszukiwanie sponsorów, organizowanie wycieczek, imprez) - organizowanie imprez klasowych z udziałem rodziców - organizowanie uroczystości środowiskowych - zachęcanie do pomocy w przygotowywaniu strojów, rekwizytów, środków dydaktycznych - wspólne wyjazdy na wycieczki - współodpowiedzialność rodziców za życie szkoły - zachęcanie do przejawiania inicjatyw (poszukiwanie sponsorów, organizowanie imprez dochodowych, prace społeczne) - wyznaczanie zadań dla rodziców mało zaangażowanych - promowanie aktywnych rodziców.
Ad.12. - przyjmowanie odpowiedzialności za powierzone priorytetowe zadania szkoły - aktywizowanie pracowników do organizowania imprez środowiskowych - aktywny udział pracowników szkoły w imprezach organizowanych dla społeczności szkoły - udział w rozwikłaniu problemów wychowawczych - przyjmowanie odpowiedzialności za kreowany wizerunek szkoły.
VIII. EWALUACJA PROGRAMU: 1. Za skuteczność realizacji przyjętych celów odpowiedzialny jest dyrektor szkoły. 2. Dyrektor szkoły wyznacza osoby odpowiedzialne bezpośrednio za realizację poszczególnych działań. 3. Osoby odpowiedzialne za realizację przydzielonych zadań przygotowują sprawozdania z ich realizacji. 4. Realizacja programu jest systematycznie monitorowana przez zespół powołany przez dyrektora szkoły - Zespół ds. Monitorowania PRS. 5. Dyrektor szkoły przedstawia sprawozdanie o realizacji programu rozwoju szkoły raz w roku.
|
|