Pocierzyn
88-220 Osięciny
Telefon 054-2650407

  Strona główna
  Aktualności
  Program rozwoju szkoły
  Historia szkoły
  Nauczyciele
  Nasz patron
  Hymn szkoły
  Wycieczki szkolne
  Zajęcia pozalekcyjne
  Uroczystości
  Galeria
zobacz więcej »
Program rozwoju szkoły
Program Rozwoju Szkoły

"Szkoła - miejscem dobrych relacji międzyludzkich,
w których dziecko czerpie radość uczenia się''

Program Rozwoju Publicznej Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki
w Pocierzynie na lata 2004/05 - 2008/09


Program wprowadzony do realizacji decyzją dyrektora szkoły z dn.30.09.2004 po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną.
Pocierzyn, dn. 30 września 2004r.


I. WIZJA SZKOŁY:
NASZ ABSOLWENT:
1. Świadomie pełni odpowiednie funkcje w rodzinie i społeczeństwie.
2. Ma pozytywny sposób patrzenia na świat.
3. Właściwie reaguje na różnorodne sytuacje życiowe.
4. Wykorzystuje wiedzę w praktycznym działaniu.
5. Jest ciekawy świata i pogłębia swoją wiedzę stosując różnorodne źródła informacji.
6. Jest świadomym obywatelem i patriotą.
7. Umie dbać o zdrowie własne i innych ludzi.
8. Szanuje środowisko przyrodnicze.

II. MISJA SZKOŁY:
NASZ UCZEŃ JEST:

1. Motywowany do aktywności społecznej.
2. Wzmacniany pozytywnie w swoich działaniach.
3. Angażowany w rozwiązywanie różnych sytuacji życiowych.
4. Wdrażany do wykorzystywania wiedzy w praktycznym działaniu.
5. Stymulowany do poznawania świata i pogłębiania wiedzy.
6. Rozbudzany do rozwijania więzi narodowych.
7. Zachęcany do stosowania właściwych nawyków zdrowotnych.
8. Wdrażany do poszanowania środowiska przyrodniczego.

III. TWÓRCY PROGRAMU:
Program rozwoju szkoły został opracowany na podstawie materiałów wypracowanych podczas zajęć warsztatowych prowadzonych przez dyrektora szkoły z udziałem Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego, Rady Pedagogicznej i pracowników obsługi.
Program rozwoju szkoły został opracowany na podstawie:
1. standardów wewnętrznych i zewnętrznych jakości pracy szkoły,
2. wyników bieżącego mierzenia jakości pracy szkoły:
- ankiety,
- dyskusje,
- obserwacje,
- analiza dokumentów,
- wywiad.
3. raportu z mierzenia jakości pracy szkoły z 2001 r.

IV. KIERUNKI ROZWOJU:
1. Podniesienie jakości pracy szkoły z uwzględnieniem potrzeb jej klientów.
2. Stworzenie warunków wszechstronnego rozwoju każdemu uczniowi i umożliwienie mu osiągnięcia sukcesu.
3. Promocja osiągnięć szkoły i współpraca ze środowiskiem.
V. OBSZARY PRACY SZKOŁY:
1. Organizacja i zarządzanie
a) baza szkoły,
b) kadra pedagogiczna,
c) pracownicy szkoły,
d) rodzice,
e) społeczność lokalna.
2. Opieka i wychowanie.
3. Kształcenie.

VI. CELE STRATEGICZNE:
1. Podniesienie wyników sprawdzianu zewnętrznego.
2. Wyrównywanie szans dzieci z deficytami rozwojowymi w stosunku do dzieci realizujących programy szkoły morowej.
3. Rozwijanie umiejętności efektywnego wykorzystywania czasu na naukę uczniów.
4. Stworzenie warunków do rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów.
5. Dążenie do coraz skuteczniejszego werbalnego i niewerbalnego komunikowania się uczniów.
6. Dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów.
7. Rozwijanie samorządności wśród uczniów.
8. Wnikliwe rozpoznanie środowiska rodzinnego dziecka.
9. Wyposażenie szkoły w nowoczesne środki dydaktyczne, w tym sprzęt komputerowy.
10. Wdrażanie wszystkich nauczycieli do wykorzystywania technologii informacyjnej w pracy z uczniami.
11. Angażowanie rodziców w życie szkoły.
12. Angażowanie wszystkich pracowników w życie szkoły.

VII. CELE SZCZEGÓŁOWE:
Ad.1.
- doskonalenie wiadomości i umiejętności badanych na sprawdzianie w czasie zajęć z różnych przedmiotów
- stosowanie aktywnych metod nauczania
- uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych
- poznawanie i stosowanie technik skutecznego uczenia się
- stosowanie ćwiczeń śródlekcyjnych - kinezjoterapia
- wdrażanie do pracy samodzielnej ucznia w domu
- wspieranie rodziców w pomocy dzieciom w nauce
- współodpowiedzialność wszystkich nauczycieli uczących za wyniki sprawdzianu zewnętrznego.

Ad.2.
- dostosowanie warunków do prowadzenia zajęć zgodnie z indywidualnymi potrzebami i możliwościami ucznia
- doskonalenie nauczycieli w pracy z dzieckiem o szczególnych potrzebach edukacyjnych.

Ad.3.
- przeprowadzenie lekcji na temat efektywnego wykorzystania czasu
- stosowanie nowoczesnych technik uczenia się.

Ad.4.
- wzbogacanie oferty zajęć pozalekcyjnych zgodnie z potrzebami uczniów
- organizowanie konkursów przedmiotowych szkolnych
- angażowanie uczniów do udziału w konkursach pozaszkolnych
- prezentowanie sukcesów uczniów na forum szkoły i poza szkołą
- uczeń jest dostrzegany jako jednostka.

Ad.5.
- wdrażanie do stosowania form grzecznościowych
- uświadamianie wieloznaczności gestów i mimiki w życiu
- ukazywanie pozytywnych stron mediacji w stosunkach międzyludzkich
- eliminowanie agresji słownej i fizycznej
- pokazywanie skutecznych metod rozwiązywania problemów.

Ad.6.
- wskazywanie pozytywnych wzorców
- organizowanie wycieczek
- przyjmowanie odpowiedzialności za swoje zachowanie.

Ad.7.
- stwarzanie możliwości do przejawiania i zgłaszania inicjatyw
- współudział w organizowaniu uroczystości szkolnych
- umożliwianie uczniom prawa głosu w różnych sytuacjach
- potrafią wytyczać kierunki rozwoju szkoły
- decydowanie i przyjmowanie odpowiedzialności za podejmowane działania.

Ad.8.
- zorganizowanie wizyt domowych pedagoga i wychowawców klas
- pomoc w szukaniu przyczyn powstających problemów wychowawczych w rodzinie dziecka
- pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych w rodzinie dziecka.

Ad.9.
- pracownia komputerowa jest nowocześnie wyposażona
- wyposażenie pracowni w nowoczesne środki dydaktyczne zgodnie z programami nauczania.

Ad.10.
- przeszkolenie nauczycieli w praktycznym wykorzystywaniu technologii informacyjnej
- stworzenie biblioteki dyskietek, DVD - CD-ROM.

Ad.11.
- udział rodziców w życiu klasy (poszukiwanie sponsorów, organizowanie wycieczek, imprez)
- organizowanie imprez klasowych z udziałem rodziców
- organizowanie uroczystości środowiskowych
- zachęcanie do pomocy w przygotowywaniu strojów, rekwizytów, środków dydaktycznych
- wspólne wyjazdy na wycieczki
- współodpowiedzialność rodziców za życie szkoły
- zachęcanie do przejawiania inicjatyw (poszukiwanie sponsorów, organizowanie imprez dochodowych, prace społeczne)
- wyznaczanie zadań dla rodziców mało zaangażowanych
- promowanie aktywnych rodziców.

Ad.12.
- przyjmowanie odpowiedzialności za powierzone priorytetowe zadania szkoły
- aktywizowanie pracowników do organizowania imprez środowiskowych
- aktywny udział pracowników szkoły w imprezach organizowanych dla społeczności szkoły
- udział w rozwikłaniu problemów wychowawczych
- przyjmowanie odpowiedzialności za kreowany wizerunek szkoły.

VIII. EWALUACJA PROGRAMU:
1. Za skuteczność realizacji przyjętych celów odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
2. Dyrektor szkoły wyznacza osoby odpowiedzialne bezpośrednio za realizację poszczególnych działań.
3. Osoby odpowiedzialne za realizację przydzielonych zadań przygotowują sprawozdania z ich realizacji.
4. Realizacja programu jest systematycznie monitorowana przez zespół powołany przez dyrektora szkoły - Zespół ds. Monitorowania PRS.
5. Dyrektor szkoły przedstawia sprawozdanie o realizacji programu rozwoju szkoły raz w roku.